1. Bilgiden Yaşam Bilimlerine Bir Yolculuk
Ders kapsamında Yaşam Bilimleri alanında bilgiden bilime giden yol güncel örnekler üzerinden işlenecektir. Bu kapsamda DNA-RNA-Protein dünyasına giriş yapılacak, Genom ve açtığı ufuklar, Yapay Zekâ ve Genom Bilimleri, Genetik Cerrahi ve İnsan Genetiği, Biyoinformatik ve Büyük Veri Analizi ve Model Organizmalar başlıklarına odaklanan konular incelenecektir. Aynı zamanda yaratıcılık kültürünün gelişmesine katkıda bulunan faktörler irdelenecek, düşüncenin nasıl evrildiği anlatılacaktır. Rekombinant DNA teknikleri, genom incelemesi, biyobanka ve veri tabanlarında bilgi araştırması ve bulunması konularında pratik eğitim verilmesi programın bir parçasıdır. Bunlara ek olarak bilim-sanat ilişkisi üzerinde bir söyleşi planlanmaktadır. Bu kapsamda tarih boyunca bilim alanında meydana gelen önemli kavramsal gelişmelerin çeşitli sanat akımlarını nasıl etkilediği örneklerle anlatılacaktır. Sanatçıların eserleri ve özellikle nörobilimler alanında beynin nasıl çalıştığının çözümlenmesine katkıları incelenecektir.
2. Karar Verme Problemlerinde Olasılığın Rolü
Olasılık kuramı, gerçekleşmesi mümkün olan ancak gerçekleşeceğini kesin olarak söyleyemediğimiz olaylarla ilgilenir. Bu olaylara kısaca belirsiz olay denir. Gerek gündelik yaşamdaki basit sistemlerde gerekse profesyonel kararların verildiği karmaşık sistemlerde belirsiz olaylar önemli bir yere sahiptir. Bu derste olasılık kuramının önemli sonuç ve olguları tanıtılacak ve finans, envanter kontrolü, enerji, sürdürülebilirlik ve gelir yönetimi gibi alanlarda karar verme süreçlerinde uygulamaları tartışılacaktır.
3. Kriptografi Lab: Şifrele, İmzala, Güvende Kal
“Kriptografi Lab: Şifrele, İmzala, Güvende Kal” kursu, depolanan ve aktarılan verilerin güvenliğini kriptografi kullanarak nasıl sağlayacağınızı uygulamalı olarak öğreten bir derstir. Bilgi güvenliğinin temel hedeflerini anlamakla başlayan eğitim, simetrik ve asimetrik şifrelemenin prensiplerini kapsar ve öğrencilerin Cryptool 1 yazılımıyla dosya şifreleme/deşifreleme ve imzalama/doğrulama pratikleri yapmasını sağlar. Ayrıca e-imza kavramı ve uygulamalarına odaklanarak, Thunderbird e-posta istemcisini S/MIME ile güvenli e-posta haberleşmesi için yapılandırma gibi gerçek dünya senaryolarını içerir ve bu sayede katılımcıların dijital varlıklarını ve iletişimlerini güvence altına almalarına yönelik temel bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlar.
4. Mekatronik Sistemler
Bu ders boyunca, laboratuvar ortamında akıllı mekanik sistemlerin bileşenleri tanıtılacak ve incelenecektir. Akıllı mekanik sistemlerde mevcut mikro-denetleyicilerin, motorların, çevre algılayıcılarının ve bu bileşenler için gerekli alt sistemlerin nasıl çalıştığı ve kullanılacağı derse katılanlar tarafından laboratuvar ortamında tecrübe edilecektir. Bu kısa ders, akıllı bir sistem örneği olarak, basit bir robotun kurulması ve kontrolüyle sonlanacaktır. Ders sonunda katılımcıların mikro denetleyici programlayabilmesi, elektrikli motorları sürebilmesi, değişik sensörlerden veri okuyabilmesi ve bu bileşenleri mekanik bir sisteme entegre ederek sistemi akıllı bir cihaz haline getirebilmesi amaçlanmıştır.
5. The Visual Vibe: Turning Numbers into Digital Stories
This course prepares high school students with a fundamental understanding of data visualization utilizing the R programming language. Students will participate in practical exercises over a two-week period to examine, interpret, and depict datasets using diverse graphical representations. The course emphasizes technical skill and analytical thinking, covering fundamental principles in data storytelling with ggplot2, a robust visualization package in R. Upon completion of the course, students will formulate and deliver a data-driven story, competently conveying insights through prudently crafted visualizations. This course is ideal for students interested in data science, mathematics, or technology.
6. Veri Dedektifleri: Uygulamaların Gücünü Keşfet
Günümüzün en popüler konuları olan veri analizi, veri madenciliği, ve hatta makine öğrenmesi ve yapay zekâ konuları aslında en temelinde veri kavramının anlaşılması, toplanması ve uygun şekilde saklanmasına dayanmaktadır. Bu dersin amacı lise çağında olan bireylere “veri” kavramının önemini ilişkisel veritabanları uygulamaları üstünden anlatmaktır. Öğrenciler ilk başta “Data-Information-Knowledge-Wisdom” piramidinin “measurement-facts” katmanları ile genişletilmiş halini öğrendikten sonra, basit bir örnek üstünden Varlık-İlişki (ER) diyagramları ile verinin çevremizde nasıl kurgulandığını modelleyecekler, devamında da bu model ile ilişkisel veritabanı oluşturmayı, veri girişi yapmayı ve sorgulamalayı GUI kullanarak ve basit SQL sorguları yazarak öğreneceklerdir. Ders kapsamında ücretsiz bir veritabanı yönetim sistemi (MySQL) kullanılacak, öğrencilere kurulumu da gösterilecektir.